MySQL error /home/jacob/domains/loggy.nl/public_html/logs/layout.php on line 83
   '1713583469',
   '18.217.194.39',
   'alegria-/'

Incorrect integer value: '' for column `jacob_weblog`.`online`.`userid` at row 1
URL: /
IP: 18.217.194.39
UserAgent: Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)

Post:
Array

GET:
Array
    [gebruikersnaam] => alegria

Sorry, there was an error, we are notified of the issue and will be resolved as soon as possible
Alegria - Home

Dinsdag 3 februari

reiservaringen deel 7

Verhaal in foto's

Gelukkig hebben we foto's nog!!

Vanuit Nederland

Woensdag 4 februari

donderdag 5 februari

reiservaringen deel 9

De jubilaris aan het woord

vrijdag 6 februari

maandag 7 februari

Het slot

Woensdag 13 februari 2019

We zijn weer geland letterlijk en figuurlijk. De reis is voorspoedig verlopen en volgens schema landden we tegen 6 uur vanavond op Schiphol. We werden verwelkomd door Eliette, de zus van Louisiane die met ons mee naar Nederland reisde en Huub Spaan, die op het laatste moment af had moeten zeggen. Met ons groepsvervoer terug naar Schipluiden waar een einde kwam aan een mooie en bijzondere reis.
21:37:38 13 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Dinsdag 12 februari 2019

UVanmorgen zijn wij op het strand geweest. Lekker zitten onder de parasol, genieten van het water en een drankje. Vanmiddag naar Olinda om de kerk en het graf van Don Helder Camera te bezoeken. Ook een kerk van de Karmalieten bezoeken we. Deze kerk ligt op een heuvel aan de rand van Olinda. Er is ook een klooster bij. Broeder Vincentius beantwoordt al onze vragen. Is voor pater Nico thuiskomen. Vanavond op tijd naar het vliegveld en inchecken. Daar eten we en nemen afscheid van pater Gabriel en Hugo. Tegen 11 uur de lucht in. Dan zit het er weer op. Tot woensdag in Nederland.
17:37:32 12 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Maandag 11 februari 2019

Vandaag reizen we terug van Campina Grande naar Recife. Wie denkt dat dit een saaie onderneming is, moet hier stoppen met lezen. Als je wilt weten wat we in de 5 uur durende reis hebben meegemaakt, moet vooral doorlezen. Gelukkig verliep de reis voor Hugo, Joop en Toos en pater Gabriel wel vlotjes. De anderen zijn heel blij dat zij de beste mechanien van Schipluiden bij zich hebben. Na ongeveer een uur rijden is er een probleem met de koppeling van de bersnelling. Gelukkig kan Ze, de chauffeur, de auto veilig parkeren. Ben kijkt er naar. Ondertussen gaat Ze op zoek naar een mechanien. Ben lost het op. De motor loopt weer als een zonnetje. We kunnen verder. Er is echter wel een probleem: waar is Ze. Na een klein half uur duikt hij weer op in gezelschap van een monteur. Deze kijkt er ook nog even naar en hij adviseert dat Ze nog even naar zijn werkplaats rijdt. Daar laat hij nog meer lucht uit de leiding ontsnappen. We kunnen verder. Na een paar kilometer ontmoeten we de anderen weer. Zij gaan door; wij houden een korte stop. Dan gaan ook wij verder. Het lijkt erop dat Ze het allemaal niet zo vertrouwt, want bij bergop schakelt hij vrij laat terug. En ja hoor. Hij stuurt weer naar dekant van de snelweg. Er iseen lampje gaan branden: ESD. De plek waar we nu staan, is niet erg prettig. Ben weet gelukkig weer raad. Hij reset de boel en we kunnen weer verder met Recife in zicht. Dan zou je denken,: we zijn er bijna. Echter Ze is een prima chauffeur, maar in Recife kent hij weg nog steg. Hij vraagt twee keer de weg. We hebben niet het idee dat dit ergens toe leidt. Dan maar internet raadplegen via Google Maps. Maar dan moeten we natuurlijk wel aan hem begrijpelijk maken wat links en rechts is en hij moet onze hulp wel aannemen. Gelukkig kwam het natuurlijk allemaal goed. Gelukkig net op tijd om de hond niet in de pot te vinden. Gelukkig hebben we ook de foto ‘s nog, maar die kunnen we helaas op deze site niet uploaden, omdat die te groot zijn. Er zal ook hier en daar wel een typefouten staan, omdat we de verhalen met de telefoon intypen en dan wordt er wel eens een woordje nie goed weergegeven. Vanmiddag zijn we in de voormalige gevangenis -CASA Cultura- weer op souvenirjacht geweest en als alles goed gaat eten we vanavond een pizza. Morgen al weer de laatste dag. Wat gaat de tijd snel, als het gezellig en leuk is. Nb Helaas toch geen pizza vanavond. Hugo en Ze komen na een uur terug. Of de pizzeria is te klein of gesloten. We besluiten naar Spettus te gaan. We waren daar van de week al langs gekomen, dus dat moesten we kinnen vinden. Ondanks of misschien wel door Google maps vinden er het na drie kwartier. We eten daar voortreffelik. We gaan niet aan de coktails. Daar is Vamos 2007 bijna aan failliet gegaan. De terugweg duurt 6 minuten. Dus nog tijd voor een afzakkertje.
19:09:02 11 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Zondag 10 februari 2019

De zondagmorgen wordt besteed aan het Vamosproject 2013. De tuin wordt niet bezocht. De beheerder Roberto heeft de vorige avond toen we hem na de viering spraken, aangegeven dat het niet gelukt is om vandalen en dieven buiten het terrein te houden, waardoor er niet geoogst kon worden. Na een aantal vruchteloze pogingen is hij ermee gestopt. Het gemeenschapsbuis naast de kerk ziet er in tegenstelling tot de tuin voortreffelijk uit. Doordat het op een rots is gebouwd heeft het vrijwel geen last van zilt vocht dat in de muren trekt. De tekeningen staan er nog prachtig op en het ziet er goed onderhouden uit. De nieuwe leiding doet goed werk. Ook het opnieuw gebouwde huisje wordt bezocht. We worden ontvangen door de dochter. Het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Alles ziet er nog hetzelfde uit. Inclusief de rommel op het achterplaatsje. De federale regering heeft in de afgelopen jaren goed werk verricht voor wat betreft de infrastructuur en de riolering. De karrensporen zijn nu geplaveide wegen geworden. Dit heeft wel als consequentie dat de muur die de bewoners beschermt, verhoogd moet worden. Zand, stenen en cement liggen al klaar. ‘S Middags gaat de grootste deel van de groep op bezoek bij de boerderij van Cassiano en zijn moeder. Hier is goed te zien, hoe de leefomstandigheden vooruit zijn gegaan. Jeanet en Joop hebben een afspraak om met Viva leden te praten over hun aanstaande reis naar Nederland om daar het jubileum van pater Gabriel en pater Nico mee te vieren. Ook worden de mogelijkheden besproken van een 6e Viva reis in 2020. ‘s Avonds is er de viering in de kerk Maria van Altijd Durende Bijstand in Campina Grande. Pater Nico concelebreert mee. Pater Gabriel mot het even rustig aandoen en blijft thuis.
18:50:58 11 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Zaterdag 9 februari 2019

Vandaag de eerste volle dag in Campina Grande. De ochtend lekker even bijkomen. Tegen de middag worden we bij het appartement van Aluska en Tercio verwacht. Bij de appartement is een gemeenschappelijke ruimte waar de Viva groepen een reunie organiseren ter gelegenheid van 10 jaar Viva. Er is een fezuade- een bonenschotel met vlees en rijst. Een grote groep Viva deelnemers is aanwezig. We tellen er wel 40. Wat een goed gevoel geeft het om al die oude bekenden weer terug te zien en te horen hoe het met hen gaat. De taal lijkt een barrière, maar de paar Engelse woordjes en gebaren zijn genoeg. Om de beurt vertellen de Viva leden over hun persoonlijke ervaringen tijdens hun reis naar Nederland. Zij hebben ook een voorwerp meegebracht om hun verhaal toe te lichten. De mooiste herinnering voor ons is hun aanwezigheid op dit moment. Zij vinden het immers belangrijk ons en elkaar te ontmoeten. ‘s Avonds gaan we naar zuster Mercees. Eerst vieren we er samen met pater Gabriel, pater Nico en pater Christiano de eucharistie. Daarna wacht er een heerlijke maaltijd op ons die we samen met de andere kerkgangers opeten.
15:45:45 10 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Vrijdag 8 februari 2019

Vandaag zijn we na een zeer voorspoedige reis rond het middaguur in Campina Grande aan gekomen. De school Eter is gesloten. Het werk is gedaan, zoals pater Gabriel vertelde. Nu zijn er gelijkwaardige opleidingen in de stad. We zijn ook op bezoek geweest in het klooster om pater Christiano en broeder Urbanus te begroeten. Met pater Christano gaat het goed. Op 23 februari viert hij zijn 90 ste verjaardag. Eind maart komt hij met pater Gabriel en Hugo v/d Broek naar Nederland. Minder goed gaat het met broeder Urbanus. Hij herkende ons niet meer en hij heeft veel verzorging nodig. De rest van de middag besteedden we aan een bezoek aan een cultureel centrum. Hier waren allemaal kleine winkeltjes waar producten uit deze landstreek verkocht worden en souvenirs gemaakt door ambachtslieden. Te mooi om te laten liggen. De koffers zijn overvol. Vandaag kregen we gezelschap van Cassiano. Lid van een van de Viva groepen. Hij verbleef toen bij Jacqueline en Ben. Later is hij samen met een vriend Philipe nog eens teruggekomen. Hij heeft een leuke vriendin Davila, die ook met ons mee optrok. Ben en Jacqueline hadden een Ajax shirt gekocht met zijn naam er op. We hebben nog geprobeerd hem het hand in hand kameraden aan te leren, maar hij had snel door dat dit niet bij elkaar hoorde. Allemaal de hartelijke groeten en tot spoedig.”
12:56:17 09 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Donderdag 7 februari 2019

Vandaag hebben we de gehele dag in Monteiro doorgebracht. We hebben daarbij scholen bezocht. Vanmorgen die van Ana Isabelle. Zij heeft een ernstige oogafwijking, maar door extra hulp kan zij toch op het reguliere -lees priveonderwijs- blijven. Waar we ons in Nederland ongerust maken over obesitas. Hier is dat nog geen issue. In de pauze kunnen de kinderen van alles kopen, zoals ijs, koeken, chips, etc. De schoolkantine en ook de schoolleiding vinden het nog geen probleem. Je ziet dan ook veel dikke mensen. Magna en Nildo hebben buiten Monteiro een stuk land met een huisje gekocht. Het is 2 ha. Natuurlijk moesten we komen kijken. Wat ons betreft voor de komende jaren een prima vakantiebestemming. Ja met geluk een leuk prijsje winnen, levert zijn vruchten af. Ja en wat doe je verder nog in Monteiro. Een aanrader is de Casa Progresso waar je mooie souvenirs kunt kopen. Een bezoek aan de overdekte markt die zijn sfeer van weleer heeft verloren ivm de nieuwbouw. Een kijkje nemen bij de nieuwe RIO Paraiba. Deze rivier zorgt ervoor dat het droge gebied bevloeid kan worden. De vooruitgang staat niet stil, maar de kansen zijn nog steeds oneerlijk verdeeld. Dat was ook te zien op de school van Fatima. Hier waren de klassen beduidend voller dan op de school die we ‘s morgens bezocht hadden.
23:41:21 07 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Woensdag 6 februari 2019

PVanmiddag gaan we naar Monteiro. Daar wordt in de viering ‘s avonds aandacht besteed aan het priesterjubileum van Pater Gabriel. Voordat we na het middageten, dat iedere dag weer voortreffelijk wordt klaargemaakt door de kookstaf, brengen we een bezoek aan het Vamos project van 2011. Sao Clemente werd verrijkt met een gemeenschapscentrum en een tuin. Een deel van het gebouwtje wordt gebruikt door een groep die zichzelf de Barmhartige Samaritaan noemt. Er wordt voedsel uitgedeeld op vaste dagen en er is.aandacht voor sociale projecten. In de keuken wordt wekelijks soep klaargemaakt. Die wordt uitgedeeld aan de armen. De muurtekeningen zijn ook hier overgeschilderd. Alleen de sterren met de namen van de deelnemers aan de Vamosreis 2011 staan nog op de muur. De tuin wordt weinig gebruikt. Er is een bed met boontjes. De rest wordt niet gebruikt. Ook de pijpjes van het irrigatiesysteem zijn verdwenen. Jammer dat dit niet opgepakt is. Na een vermoeiende reis door mooi Braziliaans landschap komen we tegen de avond bij de Pousada aan. Na een vlugge douche gaan we eten in een van de kleine restaurantjes die Monteiro rijk is. Een mooi systeem. Je schept op wat je lekker vindt, laat het wegen en je betaalt een vaste prijs per kg . Wat water erbij en smullen maar. Na het eten naar de kerk. De muziek staat al wachten. Voor de viering begint, brengen zij een aubade aan de jubilarissen. Onze “oude” vriend Carlinhos dirigeert het geheel. Daarna gaat de viering van start. Een mooie viering met 6 heren, waaronder pater Nico en pater Carlinhos. Na de viering de dankwoordjes vanuit de gemeenschap. Onder andere Magna voert het woord. Wij zingen ons feestlied en de Nederlandse vertalng van een miljoen vrienden. En dan is het tijd voor taart. Terug bij ons verblijf genieten we nog na en van de verhalen van Pater Gabriel.
15:29:37 07 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Dinsdag 5 februari 2019

Vanmorgen hebben we een bezoek gebracht aan de kinderopvang Santa Maria. In deze opvang is Hugo in de leiding opgenomen. De kinderen hebben nog vakantie maar de voorbereidingen voor het nieuwe schooljaar zijn in volle gang. Er wordt geschilderd; het speelgoed krijgt een sopje en de leidsters zijn bezig met materialen voor de lokalen en de kinderen om alles in gereedheid te brengen. Hugo laat trots alles zien. Er is veel gerealiseerd met steun van onder andere de trap-in van Uden, waar ook veel mensen uit Schipluiden e.o. aan meegedaan hebben. En niet voor niets want de sanitaire ruimtes zien er mooi uit. Hij heeft nog grote plannen voor een nieuwe wasruimte. Dus houdt Tweede Pinksterdag vrij. Tijdens onze aanwezigheid kwam ook een van hoogste ambtenaren van de gemeente onverwachts op bezoek. Volgens Hugo was ze diep onder de indruk. Vanmiddag gingen we richting de Capela Sao Paulo apostolo ( de kapel van de apostel Paulus). Hier heeft Stichting Voortzetting gezorgd voor een pastoraal centrum dat voor vele doeleinden gebruikt wordt. Het ziet er mooi uit en we werden gastvrij onthaald door de mensen daar. Na de fotosessie weer terug naar ons verblijf waar we nu tussen de buien door lekker buiten zitten.
20:48:22 05 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)

Maandag 4 februari 2019

Vandaag de viering op de Facenda Esperanca meegemaakt. Hier proberen vrouwen van hun verslaving af te komen. Dit is een mooie plek om in verbondenheid met deze vrouwen te vieren. Op deze plek heeft Vamos 2017 ook twee tuinbedden aangelegd. Op dit moment zijn er weinig mensen aanwezig die interesse hebben in tuinieren. Er stond wel van alles in. Bij de rondleiding bewonderden we de nieuwe wasplaats die gefinancierd is met de opbrengst van de trap-in uit Uden. We werden verwend met een uitgebreid buffet. Samen met de bewoners en de begeleiding lieten we het ons goed smaken. ‘s Middags stond de eerste steenlegging van te nieuwe project van Vamos 2019 op het programma. Op de grens van de wijk Liberda zal een gemeenschapsruimte gebouwd worden dat zal worden gebruikt voor samenkomsten voor jong en oud. Onder grote belangstelling werd de eerste steen door pater Gabriel, Jeanet en Joop gelegd. Dit onder toeziend oog van de bouwer, mevrouw Nelma die hier iets in de melk te brokkelen schijnt te hebben en vertegenwoordigers van het gemeentebestuur. Dit alles na een flinke regenbui die weinig goeds voorspelt voor de groep jongeren en hun begeleiders die hier in de zomer van 2019 gaan werken.
23:01:44 04 Februari 2019 Permanente link Reacties (0)